10 tipů, jak být víc produktivní při práci z domu

Tento článek jste si přečetli 530x.

Práce z domu. Někteří z nás jsou na ni zvyklí a neměnili by, další se k home office dostali povinně kvůli koronavirové krizi. Může mít řadu výhod – šetříte čas (na přejezdech z a do kanceláře) a tím i peníze, doma je větší klid, časová flexibilita, můžete si přizpůsobit pracovní prostředí k vlastní spokojenosti a další.

Přesto existuje i pár nevýhod, se kterými se lidé na home office potýkají. Zvlášť, pokud nejste doma sami – pes se potřebuje vyvenčit, děti vás vyrušují, prádlo se musí vyprat, oběd uvařit a další. Často se pak stane, že musíte odcházet od práce a výkonnost klesá.

Proto pro vás dnes máme pár tipů, jak zvýšit svou produktivitu na home office a využít čas co nejefektivněji.

1. Vytvořte si pracovní koutek

Určete si svoje místo/koutek v domě, kde můžete v klidu pracovat, aniž by vás někdo či něco rušilo. Ideálně v místnosti s oknem (abyste neměli záhy pocit, že pracujete v kobce) a s výhledem, který bude působit uklidňujícím dojmem (např. do zahrady, zeleně).

2. Udržujte pořádek

Protože doma máme většinou méně místa, o to důležitější je udržovat ve svém pracovním koutku pořádek. Pořiďte si kancelářské pořadače, složky a určete si místo, kam je budete odkládat tak, abyste na stole měli jen aktuální materiály.

Zleva: pořadač na časopisy FJALLA 149 Kč, rozkládací stojan na kancelářské potřeby TJENA 129 Kč, stojan na kancelářské potřeby DRONJONS 299 Kč, vše Ikea.

3. Zbavte se věcí, které vás rozptylují

Nemusíte je samozřejmě vyhazovat. Ale nemějte v blízkosti vašeho pracovního koutku nic, co by rušilo vaši pozornost. Stojí v rohu místnosti kytara, na kterou milujete hrát? Dejte ji do vedlejšího pokoje. Máte na počítači nainstalované vaše oblíbené hry? Odstraňte je, přesuňte jinam apod. Nemějte u pracovního koutku televizi a vyvarujte se sociálních sítí. V tom vám může pomoct i řada aplikací na mobilu, které hlídají váš čas strávený na sociálních kanálech (např. Moment nebo Freedom).

4. Udělejte si harmonogram

Doma jste vlastním pánem, i proto je důležité vymezit si jasný čas na práci, kdy vás nebude nic rušit a budete se nejlépe soustředit. Tento čas sdělte i kolegům v práci. Zařaďte do své denní rutiny cokoli, co vám pomůže – ranní káva před začátkem práce, cvičení v době polední pauzy, odpolední krátká procházka se psem atd.

Pokud máte děti (doma), sestavte si rodinný rozvrh, aby jasně věděly, kdy musíte pracovat a kdy se naopak můžete věnovat jen jim. Střídejte se s partnerem, pokud je to možné.

5. Vytvořte si příjemnou atmosféru

Svůj koutek si přizpůsobte svým pracovním potřebám a zvelebte tak, aby se vám v něm cítilo dobře. Můžete k tomu využít oblíbenou barvu na zdi, květiny, dekorace – plakáty, obrazy, fotky z cest či rodiny. Zapalte si svíčku nebo slabě pusťte oblíbenou hudbu; to, co v kanceláři s více lidmi třeba nejde.

Zleva: svíčka KENNET 129 Kč / kus, vonná svíčka SOY 129 Kč, obojí Jysk, vonná svíčka ve skle SINNLI 29 Kč, Ikea.

6. Oddělte pracovní a osobní život

Jeden z největších problémů při home office. Pokud chodíte do kanceláře, je to jednoduché, práce pro vás začíná a končí zaklapnutím dveří kanceláře. Doma to dost dobře nejde a splývá tak rodinný a pracovní čas. K práci se neustále vracíme, stejně tak nás od ní vyrušuje zase domácnost.

Hlídejte si čas, kdy pracujete a kdy máte volno. Využít můžete např. techniku POMODORO – pětadvacetiminutové intervaly hluboké práce prokládané krátkými přestávkami. Po každém bloku čtyř odpracovaných pomodor přichází delší pauza.

7. Nepracujte v pyžamu

Vlastní disciplína je opravdu důležitá, i proto, abyste jasně oddělili pracovní čas. Pocit, že si můžete jít kdykoli lehnout nepřidá na vaší efektivitě. Nemusíte však doma sedět přímo v kostýmku, obleku. Pořiďte si jeden z pohodlných outfitů na doma od FF.

8. Dělejte si přestávky

Ani v práci nepracujete nonstop od 8 do 16h. Krátká procházka na zahradu nebo alespoň do kuchyně pro kávu, pro jídlo, vám prospěje. Jen dávejte pozor na to, abyste přestávky zbytečně neprodlužovali a práci pak díky tomu nedoháněli po nocích.

9. Buďte ve spojení

Problém home office je, že nejste v přímém kontaktu s kolegy z práce. I to se dá dnes alespoň částečně kompenzovat online komunikačními kanály. Buďte ve spojení, když s čímkoli nevíte rady a komunikujte, i to osvěží váš celopracovní den doma.

10. Investujte do vybavení

Není nic horšího, než sedět xy hodin na nevyhovující židli u malého a nízkého pracovního stolu, kde vás po čase budou bolet záda, krční páteř a poté i hlava. Inspirovat se můžete např. v našem článku o výběru kancelářského nábytku ZDE.

Zleva nahoře: kancelářská židle BILLUM 2299 Kč, kancelářská židle GADBJERG 4499 Kč, SKODSBORG 2000 Kč, vše Jysk.

Zleva dole: pracovní stůl LILLASEN 3490 Kč, rohový pracovní díl MICKE 2990 Kč, stůl na laptop FJALLBO 1290 Kč, vše Ikea.

Přijďte si k nám do Homeparku vybavit svůj pracovní koutek. V prodejnách Jysk a Ikea najdete vše, co potřebujete.