21 věcí, které je dobré (u)dělat do konce roku 21

Tento článek jste si přečetli 1815x.

Dáváte si novoroční předsevzetí? Podle řady průzkumů se nejvíce lidí snaží zhubnout, přestat kouřit nebo méně se stresovat. Většina lidí však své předsevzetí hned po pár dnech vzdá. Dobré je si dávat menší, reálné a splnitelné cíle pro další rok. Začněte po malých krůčcích a berte nový rok (i za současné situace) jako možnost něco ve svém životě změnit k lepšímu. Máme tu pro vás přehled 21 věcí, se kterými můžete začít hned zítra a v průběhu celého roku se budete cítit líp.

1. Přečtěte si knížku

Tu, kterou jste si už dlouho chtěli přečíst. Stačí pár minut před spaním (třeba místo koukání na nekonečné seriály). Udělejte si seznam knížek, které chcete v roce 2021 číst. Můžete taky zkusit zcela jiný žánr, než jaký jste zvyklí číst. Pokud vás číst nebaví, pak vřele doporučujeme audioknížky, třeba po cestě do/z práce mhd, při jízdě v autě, při procházce s kočárkem.

2. Pomáhejte

Zvlášť v této náročné době je jakákoliv dobrovolnická pomoc velmi vítaná. A věřte, že i vy z toho pak budete mít obrovskou radost. Poptejte se ve svém místě bydliště v nemocnicích, domovech pro seniory a dalších podobných institucích, zda-li můžete být nějak nápomocni. Alespoň jeden dobrý skutek.

3. Buďte offline

Vyhraďte si jeden minimálně jeden den v týdnu, kdy budete offline. Žádné sociální sítě, brouzdání na nejrůznějších web stránkách, ale čas jen pro vás a vaše blízké. Buďte offline i 2 hodiny před spaním.

4. Usmívejte se

Každé ráno sami na sebe do zrcadla. Buďte pyšní na to, kým jste. Začněte den tím nejlepším možným způsobem. Nevěříte, že to pomáhá? Zkuste to alespoň pár dní a uvidíte.

5. Vyzkoušejte něco nového

Něco, co jste už dlouho chtěli zkusit a neměli odvahu. A nemusí to být zrovna skok padákem, ale např. složité jídlo na přípravu, výšlap do hor nebo kurz angličtiny.

6. Darujte nepotřebné oblečení

Protřiďte skříně, vyřaďte věci, které vy ani děti nebudete nosit a pošlete je dále tam, kde budou potřeba. Dětské věci můžete darovat do kojeneckých ústavů, dětských domovů, vaše pak třeba maminkám samoživitelkám, na červený kříž nebo do speciálních kontejnerů Diakonie apod.

7. Hýbejte se

Ideálně choďte, je to nejzdravější pohyb a takových 9000 kroků za den zaručí, že budete stále fit a cítit se dobře. Pokud nejste zvyklí, začněte pomalu např. na 3000 krocích. Hlídejte si to na chytrých hodinkách nebo pomocí aplikace v mobilu, budete mít motivaci.

8. Spěte hodně a kvalitně

Spánek je důležitý a všichni to víme, ale ruku na srdce, spíte opravdu dost? 8 hodin spánku je nezbytných pro kvalitní regeneraci vašeho organismu, choďte spát v takovou dobu, abyste si těch 8 h skutečně dopřáli.

9. Jezte ovoce a zeleninu

Známý fakt, ale co to vlastně znamená? Dopřejte si pět porcí o velikosti hrsti ovoce a hlavně zeleniny každý den. Dejte si to jako přílohu ke každému dennímu jídlu.

10. Založte si deník vděčnosti

Každý den tam můžete zapsat jednu věc, za kterou jste vděční a ze které máte radost. A může to být úplná maličkost. Vždy se něco najde a je potřeba myslet pozitivně, zvlášť v této náročné době.

11. Udělejte si pořádek ve financích

Víme, není to jednoduché a většina lidí to odkládá a vyhýbá se tomu. Běžte do toho a skutečně se vám uleví. Stačí si napsat všechny příjmy a výdaje vaší domácnosti, porovnat, popřemýšlet, kde jde ušetřit. Nastavit trvalé příkazy na všechny pravidelné platby, uhradit nedoplatky, zrevidovat půjčky.

12. Pijte vodu

Žádné džusy, smoothie, limonády apod., ale čistou vodu, ideálně 7 sklenic denně. Jistě, můžete si občas dopřát smoothie, ale musíte ho brát spíše jako „laskominu“, protože většinou obsahuje opravdu hodně cukru z ovoce (to stejné džus). Místo toho si raději dopřejte porci ovoce a k tomu plnohodnotnou svačinu.

13. Udělejte si pyžamovou párty

Celý den v pyžamu? No a? Víkendový dlouhý spánek, snídaně do postele, oblíbený film, mazlení se s dětmi a společné čtení knížek, tanec na oblíbenou písničku. Ne každý den musí být super produktivní, důležité je mít z něj radost a být spolu.

14. Objednejte se k lékaři na preventivní prohlídky

Všechno to, co odkládáte měsíce nebo dokonce roky. Obvolejte všechny lékaře, kde máte resty a objednejte se (a/nebo děti).

15. Udělejte si pořádek v emailech

Zabere to dost času a většina to odkládá natolik, že se jich pak ve schránce hromadí desítky, ne-li stovky a tisíce. Stačí každý den/týden udělat alespoň malou část. Založte si složky pro lepší organizaci a přehled.

16. Vyhoďte všechny nespárované ponožky

Ano, taková banalita, přitom dost z nás má doma už celou zásobu lichých ponožek, které měsíce hromadí v domnění, že konečně najdou druhou do páru.

17. Naplánujte si výlet

Dnešní doba cestování moc nepřeje, ale o to víc můžeme objevovat krásy naší republiky. Naplánujte si výlet na místo, kde jste ještě nikdy nebyli nebo se tam chtěli podívat, ale vždy dali přednost něčemu jinému.

18. Řekněte si o pomoc, pokud potřebujete

V dnešním světě se snažíme každý obstát a dělat a zvládnout milion věcí. Je ale naprosto v pořádku říct „už nemůžu“ nebo „nezvládnu to“ a nechat si pomoct. Uvidíte, kolik lidí kolem vás vám pomůže a rádo a vám se skutečně uleví.

19. Udělejte si čas pro sebe

A může to být jen chvilka denně, ale každý z nás se potřebuje zastavit a odpočinout si. Dokonce i děti by měly vědět, že maminka/tatínek má nárok na čas pro sebe. Dělejte to, z čeho máte radost a kde si fyzicky i psychicky odpočinete (cvičení, koupel, čtení..).

20. Zkuste online kurz

Dnešní doba přeje online vzdělávání a kurzů je na trhu celá řada. Vyberte to, co vás zajímá a posune nějakým způsobem dál nebo jen přinese radost z nových informací.

21. Zaveďte společné večeře

Je jasné, že ne každý den se povede, abyste jako rodina seděli u jednoho stolu, ale společné stolování je opravdu důležité. Udělejte z toho svůj malý rituál, povídejte si o prožitém dni a buďte spolu.

Přejeme vám krásný nový rok 2021 prožitý ve zdraví, štěstí a pohodě s vašimi nejbližšími!