5 tipů jak sportovat na podzim a v zimě

Tento článek jste si přečetli 167x.

Váš tréninkový plán hlásí, že byste se měli dnes vydat sportovat. Naopak teploměr ukazuje, že je ideální čas na to, zalézt pod peřinu s hrnkem kakaa. Jak tedy správně sportovat venku i při nízkých teplotách tak, abyste se nenachladili? Dnes vám prozradíme pár tipů.

Mnoho běžců vám navíc potvrdí, že právě na podzim a v mírné zimě se jim běhá nejlépe. Organismus se nepřehřívá a neodvodňuje tak rychle jako v parném létě.

1. Začněte rozehřátí

Když je vám zima, vaše tělo přirozeně odvádí krev z končetin, aby zahřálo střed těla. Lidé s nízkým tělesným tukem jsou také náchylnější k prochladnutí. Proto se zahřejte, než vyrazíte ven sportovat. I rozcvičení je důležitá součást sportu. Například pokud jdete ven běhat, tak se ještě doma protáhněte, vyběhněte pár chodů nebo udělejte několik dřepů, aby se tělo připravilo na pohyb.

2. Správně se oblečte

Neexistuje špatné počasí, existuje jen špatné oblečení. Dobré funkční oblečení, které vás uchrání před zimou a prostydnutím je základ. Záleží také, na jaký konkrétní sport se ven chystáte.

Pakliže jdete běhat (což je nejčastější), oblečte se tak, abyste se při prvním kontaktu s čerstvým vzduchem neklepali zimou, ale cítili jen mírný chlad (oblečte se zkrátka tak, jako by venku bylo o deset stupňů více). Důležité je správně oblečení vrstvit. První vrstvu představuje funkční tričko, druhou pak funkční mikina a třetí běžecká bunda. Dle venkovní teploty může být bunda buď jen lehká větrovka, nebo zateplená. Při teplotách pod bodem mrazu je pak vhodné doplnit buď nultou nebo čtvrtou vrstvu – tedy buď ještě jedno funkční tričko bez rukávů, nebo vestu. Na ruce si vezměte rukavice, na hlavu čepici a ideálně ještě nákrčník, který ochrání zátylek.

Zleva nahoře: dámský běžecký rolák Ron Hill 1385 Kč, pánské funkční tričko Under Armour 1704 Kč, pánské zateplené legíny Nike 1704 Kč, set běžeckých rukavic a čepice Karrimor 355 Kč, běžecký pás na pití Adidas 675 Kč, dámská běžecká bunda Adidas 2130 Kč, vše SportsDirect

Pokud se chystáte na kolo, je potřeba přihlédnout nejen k aktuální teplotě venku. Na kole se totiž pohybujete rychleji a tak už při 10 stupních můžete mít pocit, že je pod nulou.

Zimní cyklistický dres má dlouhé rukávy, je zateplený a vzadu delší. Pod něj si dle teplot vezměte funkční prádlo. První vrstva by měla být opět prodyšná, na to pak oblékněte teplejší druhou vrstvu –mikinu nebo cyklistickou bundu (nebo obojí). Bundu je dobré použít vždy, když teplota klesne pod 10 stupňů. Většina z nich je nepromokavá a prodyšná a nabízí výbornou ochranu proti větru.

Zleva: dámská cyklo bunda Muddyfox 533 Kč, cyklo rukavice Muddyfox 284 Kč, návleky na cyklistické tretry Muddyfox 409 Kč, vše SportsDirect

Použijte vždy dlouhé kalhoty. Spousta lidí nosí ¾ kalhoty, ve kterých jim zbytečně mrznou lýtka. Vzít si můžete také návleky na tretry. Představují dodatečné zateplení treter a ochranu nohou nejen před chladem, ale často také před větrem a vlhkostí. Návleky se vyrábějí z neoprenu, lycry nebo moderního softshellu. Nutností jsou i celoprstové rukavice. Při snižujících se teplotách je nutné ochránit také krk a tvář, která je vystavena studenému větru.

Cyklistické helmy jsou vyráběny spíše pro použití v teplejších měsících, proto je nezbytné použít v zimě také speciální čepici pod helmu.

3. Buďte v pohybu

Sportujete-li v zimě, snažte se být během celé té doby venku v pohybu. Při běhu si nedělejte přestávky, ale případně vyklusávejte. Na kole se taktéž udržujte v tempu.

Běžíte-li v zimě intervalový trénink, snažte se být co nejblíže domovu nebo místu, odkud vybíháte a kam se vracíte. Jinak se může stát, že vám daleko od domova dojdou síly, budete se vracet chůzí a promrznete. Na delší trénink si s sebou vezměte teplé pití.

4. Hlavně bezpečně!

Podzim a především zima mou skýtat řadu nástrah. Díky kratším dnům se vám může stát, že poběžíte i po setmění. Přizpůsobte proto tomu svoji výbavu, mějte na sobě dost reflexních prvků a pořiďte si čelovku (tedy baterku na čelo, díky které se vám bude i ve tmě běhat dobře).

Zleva: led náramek Karrimor 142 Kč, led reflektor Karrimor 107 Kč, reflexní světla kolem noh 125 Kč, vše SportsDirect

Dále běhejte po známých trasách a pozor také na sníh a hlavně náledí. Kvalitní kolo si sněhem poradí, ale pády na náledí nemusí skončit dobře, myslete na to a buďte opatrní.

5. Hned do tepla

Pro sportu v zimě je obzvláště důležité, abyste se ihned po výkonu vydali zpět do tepla a do sprchy. Předejte tak nachlazení a nemoci. Nejhorší, co můžete udělat je, že budete po výkonu trávit čas zpocení venku v zimě.

Celou sportovní výbavu seženete u nás v obchodním centru Homepark Zličín v prodejně SportsDirect.