5 tipů pro klidnější Advent a Vánoce

Tento článek jste si přečetli 1413x.

Přejeme si Vánoce plné klidu a pohody. Aby takové opravdu byly, musíme pro to něco udělat. Nebo spíš pár věcí nedělat. Přejeme si, abyste si letošní Vánoce užili bez stresu. Proto jsme oslovili odborníka, aby nám v tom udělal trochu pořádek a poradil, jak na to. Toto je pět tipů od psychoterapeutky Kateřiny Vašíčkové. 

 

Společné pečení perníčků

Snižte své nároky

Zejména my ženy máme ambice pro svou rodinu připravit ty “nejkrásnější” Vánoce. Uvědomte si své nároky, představy a očekávání. Klidně si sepište, co všechno jste si na sebe vymyslela. Napéct 10 druhů cukroví, navštívit všechny příbuzné a kamarády, vyrobit adventní věnec, uklidit byt či dům, umýt okna, nazdobit domov, podpořit nějakou charitu atd. Někdy nás může překvapit jak je náš seznam dlouhý a když ho uvidíme sepsaný, můžeme si uvědomit jak velké nároky na sebe máme. Můžeme seznam proškrtat anebo místo nevědomého nadpisu “co musím stihnout”  brát svůj seznam víc jako inspiraci k tomu co “mohu, když budu mít čas a chuť”. Zpomalte. I rodina nakonec víc ocení klidnější maminku, než dokonale uklizenou a vyzdobenou domácnost.

 

Perníček užívající si čas pro sebe

Dopřejte si čas jen pro sebe

Jedna z představ, která nás během Vánoc může dostávat do nepohody je nárok, že bychom jako rodina měli být co nejvíc spolu. Zanedbáme čas pro sebe a jsme potom víc vyčerpaní. Dovolte si i během svátků nějaký čas pro sebe. Můžete jít na procházku, na masáž, na chvilku si zalézt někam s knížkou nebo do vany. Je důležité pečovat o sebe, abychom mohli “dávat” druhým a být dobře pro své blízké.

 

Otec budující vztah s dcerou

Zaměřte se víc na vztahy než na výkon

Společný čas s rodinou využijte spíše na dosycení vzájemnou pozorností, bytím spolu, než přemírou zážitků, výletů, atrakcí a návštěv. Méně je prostě více.

 

Dítě hledící do okna

Dovolte si prožívat emoce

Dalším z nevyslovených nároků je “radujme se, veselme se”. To v nás může vyvolávat nárok mít stále dobrou náladu a tendenci potlačovat nepříjemné emoce. Vánoce jsou však pro mnoho lidí celkem stresující událost, at’už v důsledku přetížení anebo v důsledku minulých zkušeností. O Vánocích si třeba více uvědomujeme ztráty, které nás během roku potkaly. Dovolte si prožívat všechny emoce, i ty nepříjemné jako smutek a lítost. Dovolte tyto emoce prožívat i dětem (např. zklamání z dárku, hněv atd.). Dovolte si být autentičtí. Emoce tak mohou rychleji odejít a pohoda se dříve přirozeně obnoví. 

 

Žena mluvící k muži

Komunikujte

Komunikujte svá přání, představy. Nečekejte, že Vám partner vidí do hlavy a ví, jaké Vánoce si představujete. Vyjasněte si své představy předem. Současně zůstávejte otevření tomu, jak se situace bude vyvíjet a komunikujte své aktuální potřeby, ptejte se druhých na ty jejich. Domlouvejte se tak, abyste byli všichni spokojení.

Mgr. Kateřina Vašíčková
psychoterapeutka

 

psychoterapeutka Mgr. Kateřina Vašíčková

O Kateřině

Po absolvování magisterského studia Sociologie na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze jsem nejprve několik let pracovala v marketingových agenturách. Tato zkušenost mi pomohla nahlédnout specifika komerčního prostředí a témata, která s ním souvisí, jako např. syndrom vyhoření, stres, velká orientace na výkon apod. Několik let jsem pracovala v Neziskové organizaci JAHODA, která poskytuje sociální služby znevýhodněným dětem a dospívajícím žijícím na sídlišti Černý Most a současně jsem pracovala v Psychiatrické nemocnici Bohnice jako skupinový terapeut pro pacienty trpící schizofrenií. Od roku 2016 se věnuji psychoterapeutické práci s dospělými v soukromé praxi. Pokud máte nějaké trápení, Kateřinu můžete oslovit zde: Facebook, Instagram.