Jak na hladký návrat do pracovního procesu po dovolené

Tento článek jste si přečetli 438x.

Léto finišuje a pro většinu z nás to znamená i konec letních dovolených a návraty do práce a školy. Začíná to už poslední dny dovolené, kdy myslíme na návrat a pomalu se nám svírá žaludek stresem, kolik povinností nás zase čeká. Jak si tento přechod co možná nejvíce zpříjemnit? Zkusíme vám dát dnes pár tipů, jak tuto změnu zvládnout bez zbytečného stresu.

To, že návraty po dovolené nejsou jednoduché, zná většina z nás. Tento stav má dokonce jméno – psychologové ho často označují jako „podovolenkový“ syndrom nebo blues. Nejedná se o vážný stav deprese, ale vyskytuje se u velké části populace. Kombinuje pocity podrážděnosti, lítosti či špatné koncentrace. Výzkum BBC dokonce ukázal, že 76% Britů si myslí, že úroveň jejich stresu se po dovolené vrátila zpět na „předdovolenkovou úroveň“. Uvádí se, že mezi délkou dovolenou a intenzitou tohoto blues je přímá úměra. Tedy čím delší dovolená byla, tím silnější po dovolenkové trauma můžeme prožít.

Naše emoce reagují na změnu, na srovnání s tím, jak to bylo před chvílí a jak je to teď nebo brzy bude. Důvodů, proč pro nás návraty z dovolené bývají těžké, může být hned několik:

  • Změna – ještě před dvěma dny jsme se váleli v klidu na pláži a nemuseli vůbec nic, teď sedíme v kanceláři, zahrabaní pod tunou dokumentů, které musíme zpracovat a oči upínáme ke konci pracovní doby. Změna mezi dvěma pracovními dny je minimální, ale mezi dovolenou a pracovním dnem je obrovská. Tento problém bývá popisován i jako efekt kontrastu, kdy se náš mozek musí najednou přizpůsobit zcela odlišným podmínkám.
  • Spánek – obecně platí, že na dovolené většinou více spíme, ráno nikam nespěcháme a řvoucí budík je pro nás tabu. Oproti tomu během pracovního týdne vstáváme brzy a jsme mnohem více ve stresu.
  • Snídaně – s předchozím bodem souvisí i to, že řadě z nás chybí dlouhé, pomalé a především klidné dovolenkové snídaně.
  • Čas s rodinou a přáteli – na dovolené trávíme čas s těmi, které milujeme prakticky neomezeně, naopak po návratu domů a do školy se např. čas s dětmi smrskne na pár hodin denně.

Před odjezdem

Ještě předtím, než se na dovolenou vydáte, je dobré naplánovat si již svůj příjezd. Máme na mysli především dokončení všech důležitých úkolů, delegování dalších povinností a pravomocí, nastavení mailu na „mimo kancelář“ s odkazem na zastupující kolegy, ale také to, abyste si na týden po návratu zpět neplánovali žádné náročné úkoly a velkou zátěž.

Vypracujte si přehled tzv. rozdělané práce – tj. úkoly, které čekají stále na dodělání / vyřízení po návratu. Nejhorší je, když se pak vracíte do práce ve stresu, že si přesně nepamatujete, co všechno jste ještě měli udělat a zařídit. Stejně tak je dobré si poklidit na pracovním stole.

Den návratu a aklimatizace

Kdy se vrátit z dovolené je individuální (někomu stačí odpočívat týden, někomu 3 týdny), obecně se ale doporučuje, abychom si mezi návratem z dovolené a příchodem do práce nechali minimálně jeden či dva dny volna. Jinak se totiž relaxační výhody dovolené do jisté míry ztratí. Tento volný den (nebo dny) vám pomůžou lépe se aklimatizovat, vybalit kufry, vyprat, nakoupit, naplánovat další dny a týdny a nachystat se do práce či do školy.

Plánování a organizace

Mnohem lépe se vám bude vracet do pracovního procesu, když si uděláte jednoduchý a konkrétní plán na celý týden. Popřemýšlejte, co vše je nutné a vyhraďte si na to čas. Schůzky, které je potřeba absolvovat, úkoly, které je třeba vyřídit apod. Ovšem neplánujte si toho moc, myslete na to, že návrat do práce je pro vaše tělo i mysl velkou změnou a přechod by měl být klidný a pozvolný. Začněte proto známou rutinou nebo jednoduchými úkoly.

Pokud to jen trochu jde, zkuste si prodloužit svůj emailový stav „mimo kancelář“ o den déle. Nebudete tak hned první den v práci sedět zavaleni emaily a budete mít více prostoru na adaptaci a plánování. Stejně tak pokud máte možnost zkrátit si první den pracovní dobu, využijte toho.

Udělejte si radost a těšte se

A je jedno, jestli to bude dobrá káva ve vašem oblíbeném podniku, masáž nebo nová knížka. Udělejte si radost klidně maličkostí, která vám vykouzlí úsměv na rtech a pomůže zapomenout na náročný návrat.

Hodně odborníků také doporučuje začít plánovat další dovolenou nebo alespoň schůzku s přáteli, na kterou se budete těšit. Nebo si naordinujte aktivitu, kterou milujete a dělá vám radost – např. dlouhá procházka nebo sledování oblíbených seriálů.

Zachovejte si něco z dovolenkového režimu

Nemyslíme tím tedy, že nebudete chodit do práce, ale zkuste alespoň něco málo z dovolené aplikovat i v běžných pracovních dnech. Například chodili jste na dovolené každé ráno běhat/plavat? Zkuste to i nyní, třeba ne každý den, ale alespoň 1x týdně. Ke svačině si do práce s radostí kupte oblíbené mango a večer si dejte skleničku vína s přáteli.

Hýbejte se a dopřejte si kvalitní jídlo

Sportovní aktivita udělá dobře nejen vašemu tělu, ale pročistí i hlavu. Domluvte se s přáteli a sportujte společně, tak se na tyto chvíle budete ještě více těšit.

Stejně tak pečujte o svoje zdraví i zevnitř. Většině z nás se podaří na dovolené nějaké to kilo přibrat, není to tragédie a vůbec se kvůli tomu nemusíte cítit špatně. Neznamená to žádné selhání a díky správnému jídelníčku a pohybu se rychle zase dostanete do formy.

Přejeme vám hladký návrat do práce a úspěšný start nového školního roku.