Jak se správně chránit před sluníčkem

Tento článek jste si přečetli 178x.

Léto v plném proudu, vy se chystáte na dovolenou a přemýšlíte, co přibalit s sebou na opalování. Stačí krém s SPF 20? Musí mít dítě během pobytu na sluníčku či ve vodě ochranné tričko nebo jakou barvu pokrývky hlavy zvolit? V dnešním článku se právě zaměříme na správné zásady opalování a také na to, jak před sluníčkem chránit i ty nejmenší – děti.

Na začátek trochu teorie. To abyste příště při výběru správného opalovacího krému přesně rozuměli popisu na balení. Máme dva základní typy záření – UVA je méně nebezpečné, podporuje tvorbu vitamínu A a D, ale pozor! Zároveň také způsobuje rychlejší stárnutí pokožky a proniká do znamének a kožních vrásek.

Oproti tomu UVB záření je nebezpečnější. Způsobuje na pokožce zhoubné i nezhoubné nádory a další poškození kůže.

SPF na obalu přípravku tak určuje ochranu proti UVB záření. Škodlivé UVA záření ale tato informace většinou nezohledňuje.

SPF (sun protection factor) značí stupeň ochrany po nanesení prostředku (například opalovacího krému) ve vrstvě o tloušťce 2 mg/cm2. U průměrně velikého člověka to představuje použití 36 gramů prostředku, chce-li chránit celé své tělo. Toto množství představuje asi tak 6 čajových lžiček a cca polovinu obsahu tuby 75 ml.

Podle této metodiky by tedy jedno balení opalovacího prostředku mělo průměrnému člověku vystačit jen na několik opalování! Protože ale většina lidí používá ochranné prostředky při opalování v mnohem menší vrstvě, je nutné počítat s tím, že účinnost ochrany se tak oproti uváděnému SPF výrazně snižuje.

Řešením samozřejmě není skrývat se před sluncem celé léto. Slunné počasí v nás naopak navozuje pocit psychické pohody a má význam i v syntéze vitamínu D, který potřebujeme. Denně se ale stačí slunit (mimo polední hodiny) 15 minut. To je dle odborníků dostatečná doba, abychom si zajistili potřebné množství vitaminu D.

Zásady správného opalování

1. Vyvarujte se přímému slunci přes poledne. Mezi 11 a 15 bývá sluneční záření nejsilnější, proto se na tuto dobu raději přemístěte pod slunečník nebo na hotelový pokoj, a to zejména v prvních dnech opalování.

2. Mažte se každé 2 hodiny a poprvé minimálně 30 minut předtím, než půjdete na sluníčko. Pozor, i slunce schované za mraky opaluje!

3. Opalování je nutné přizpůsobit fototypu vaší pleti. Zdravé opalování je pouze takové, které nezpůsobí jakékoliv začervenání pokožky, ale pouze jemné zhnědnutí.

4. Pokud máte pigmentová znaménka, je nutné je překrýt a poradit se s lékařem. V případě sluneční alergie se pobyt na sluníčku nedoporučuje vůbec.

5. Na slunce si zvykejte postupně. První den stačí jen pár minut, nikoliv celé hodiny. Postupně můžete pobyt prodlužovat.

6. Použijte správný opalovací krém s dostatečnou ochranou proti záření.

Výběr opalovacího krému

Faktor musí být na obalu jasně a čitelně uveden pod zkratkou SPF. Na etiketě je vždy uveden pod přesnou cifrou (například 15, 20, 25, 30, 50 nebo 50+) a slovním hodnocením úrovně ochrany (nízká, střední, vysoká a velmi vysoká).

Ochranným faktorem 15 projde jedna patnáctina (tedy 6,66 %), faktorem 30 jedna třicetina (3,33 %) a faktorem 50 jedna padesátina (tedy pouhá 2 %) UVB paprsků. Faktor 15 tedy odfiltruje 93 %, faktor 30 odrazí 97 % UVB záření a faktor 50 by se měl vypořádat s 98 % UVB záření. Možná vás to překvapí, ale rozdíl mezi přípravkem s faktorem 15 a 50 tak představuje zhruba 5 % propuštěného UVB záření. U přípravků s nejvyšší ochranou 50+ pak musí skutečná ochrana přesahovat faktor 60, přípravek propustí 1,66 % paprsků.

Náš tip: opalovací krémy DM Sundance kid SPF 50+, 179 Kč, Garnier Ambre Solaire sensitive 50, 339 Kč, Nivea Sun kids sensitive 50+, 299 Kč, vše DM drogerie. Všechny tyto krémy velmi dobře obstály i v hodnocení slunečních krémů časopisem dTest v roce 2019

Podle doporučení Evropské komise z roku 2006 by se měl se zvyšujícím ochranným slunečním faktorem zvyšovat i UVA ochranný faktor. Etiketa přípravku často UVA faktor neprozrazuje, ale podle evropského doporučení by měl dosahovat alespoň třetinové hodnoty ochrany proti UVB záření. Z vědeckých poznatků vyplývá, že při dodržení tohoto podílu může přípravek při řádné aplikaci předejít, zabránit nebo snížit dopad negativních vlivů UVA záření na kůži. Mezi ně patří třeba právě předčasné stárnutí kůže.

Vhodná volba oděvu

Kromě opalovacích krémů nás může chránit i náš oděv, pokrývka hlavy. Co spousta lidí neví, důležitá je i barva oděvu. Obecně platí, že tmavá barva chrání více, i když v létě volíme raději (a nesprávně) příjemnější, světlé barvy. Méně také chrání napnuté strečové látky a mokré textilie (pozor třeba na mokré plavky).

Ve speciálních plážových oděvech jsou někdy přímo v látce zatkané UV absorbéry. U dětí se doporučují speciální oděvy, které ochrání před UV zářením. Samozřejmostí by měla být i ochrana zraku certifikovanými brýlemi proti UV u dětí i dospělých.

Opalování dětí

Obecně platí, že děti do 1 roku by nesměly na sluníčko vůbec. Poté je nutné dbát zvýšené bezpečnosti, děti vystavovat slunci minimálně, chránit je pokrývkou hlavy, vhodným oděvem a krémem s vysokým SPF.

Děti by měly používat minimálně SPF 30 a je to jedno, zda jde o pobyt u moře, či rybníka. Ideální je použít přípravky odolné proti vodě, potu a otěru. I tak je nutné mazání pravidelně opakovat každé 2 hodiny.

Žádný opalovací přípravek není určen pro děti pod 3 roky, neboť je nevhodné tak malé děti vystavovat slunečnímu záření. To, že některý produkt je „baby“ znamená, že je vhodný pro citlivou pleť dětí tedy např. bez parfemace, s hypoalergenním parfémem nebo bez barviv a potenciálně rizikových filtrů.

Určitě je lepší se pravidelně neopalovat, urychluje se tím stárnutí pokožky, a hlavně může dojít ke vzniku kožních nádorů. Pokud se opalujeme nebo pohybujeme na slunci, tak se samozřejmě vždy musíme chránit vhodnými fotoprotektivní přípravky se SPF nad 20. U moře nebo ve vysoké nadmořské výšce je pak ideální SPF 30-50. A rozhodně bychom neměli zapomínat, že i pod mrakem se propouští přes 50 % UV záření. A radiace proniká také přes sklo, takže se chraňte, i když jedete v autě či sedíte u okna, kde svití sluníčko.